του Τέλη Τύμπα
Στις 28 Αυγούστου του 2013, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση των δύο βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ από το Βόρειο Αιγαίο, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου περιέγραψε ως «αξιόπλοο και ασφαλές» το πλοίο της γραμμής που ενώνει τα νησιά του Βορείου Αιγαίου μεταξύ τους και με τη Βόρεια Ελλάδα. Για το πλοίο όμως αυτό γράφτηκαν τα εξής στον τοπικό τύπο το καλοκαίρι που μας πέρασε (επιλέγω, ενδεικτικά, από την καθημερινή εφημερίδα ο Πολίτης της Χίου):
«Μηχανική βλάβη το κρατάει δεμένο», ανέφερε ο Πολίτης στις 30 Ιουλίου του 2013: «Στο λιμάνι της γειτονικής Μυτιλήνης βρίσκεται από το πρωί το πλοίο, εξαιτίας σημαντικής μηχανικής βλάβης στην κύρια μηχανή. Η βλάβη έγινε αντιληπτή κατά την προετοιμασία απόπλου του πλοίου από το γειτονικό λιμάνι». Αισιόδοξος τότε ο δημοσιογράφος της εφημερίδας της Χίου, κατέληγε ενημερώνοντας ότι «ήδη πάντως γίνονται ενέργειες αποκατάστασης της βλάβης».
«Ξανά Βλάβη» στο συγκεκριμένο πλοίο, έγραψε ανήσυχος Ο Πολίτης λίγες μόνο μέρες μετά, στις 8 Αυγούστου του 2013. «Λόγω τεχνικού προβλήματος στην αριστερή κύρια μηχανή», οι ώρες αφιξοαναχωρήσεων έπρεπε να αλλάξουν, καθώς υπήρχε σε εξέλιξη προσπάθεια «αποκατάστασης» στο λιμάνι της Μυτιλήνης.
«Νέα ταλαιπωρία για τους επιβάτες της άγονης γραμμής», διαβάζουμε στον μάλλον αγαναχτισμένο πλέον Πολίτη στις 30 Αυγούστου, καθώς το ίδιο πλοίο «προσέκρουσε στον Άγιο Κήρυκο» κατά τη διαδικασία πρόσδεσης. Κι ενώ η οικεία Λιμενική Αρχή του απαγόρευσε αρχικά τον απόπλου, το πλοίο αναχώρησε για τη διαδρομή Καρλόβασι – Βαθύ Σάμου – Χίο – Μυτιλήνη – Λήμνο – Καβάλα με κατάθεση υπεύθυνων δηλώσεων από πλοίαρχο και μηχανικό.
«Το πλοίο», είχε δηλώσει το Υπουργείο στην απάντησή του στην κοινοβουλευτική ερώτηση δύο μόλις μέρες πριν (στις 28 Αυγούστου), «ικανοποιεί πλήρως τις αυξημένες συγκοινωνιακές ανάγκες της θερινής περιόδου».
Την Τετάρτη στις 11 Σεπτεμβρίου απαγορεύτηκε για μια ακόμη φορά ο απόπλους του ίδιου πλοίου από την Καβάλα, όταν ο πλοίαρχος ενημέρωσε το λιμεναρχείο για «βλάβη στην αριστερή μηχανή». 162 επιβάτες, 29 οχήματα και 25 φορτηγά έμειναν με το εισιτήριο στο χέρι. Μπορεί και για καλό τους.
Στην απάντησή του στον ΣΥΡΙΖΑ ο υπουργός αναφέρει ότι «κάθε χρόνο εξετάζονται και εφαρμόζονται εναλλακτικές και ορθολογικότερες παρεμβάσεις στο σχεδιασμό των γραμμών». Οι υπουργοί Ναυτιλίας και Αιγαίου θα μπορούσαν να εμπλουτίσουν τον τρόπο με τον οποίο κατανοούν την έννοια του ορθολογικού μέσω της ανάγνωσης της κοινωνιολογίας των τεχνολογικών ατυχημάτων του συναδέλφου Παναγή Παναγιωτόπουλου, στην οποία αναλύονται διεξοδικά μια σειρά από ναυάγια που έλαβαν χώρα στη μεταπολεμική Ελλάδα (Τεχνολογικές Καταστροφές και Πολιτικές του Κινδύνου: Παλινδρομήσεις του Κοινωνικού Εκσυγχρονισμού στην Ελλάδα, 1947-2000, Εκδόσεις Πόλις, 2013). Προτείνεται ιδιαίτερα το κεφάλαιο για το Σάμινα, ένα άλλο αξιόπλοο και ασφαλές υποτίθεται πλοίο, αντίστοιχης ηλικίας με το πλοίο της ιστορίας μας. Το οποίο πήρε μαζί του στο βυθό αρκετές ζωές.
Επί του πιεστηρίου (κυριολεκτικά): Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2013 και ο Πολίτης αναφέρει: «Ξέμεινε και πάλι από μηχανή» το πλοίο. Ανεκτέλεστα μια σειρά από δρομολόγια. «Κατά τον απόπλου από το λιμάνι της Μυτιλήνης χθες Παρασκευή 13/09/2013 διαπιστώθηκε δυσλειτουργία στη δεξιά κύρια μηχανή του πλοίου». «Το πλοίο επέστρεψε στο λιμάνι της Μυτιλήνης». «Οι 235 επιβαίνοντες επί του πλοίου με προορισμό Λήμνο και Καβάλα θα προωθηθούν στο προορισμό τους με μέριμνα της εταιρείας. Οι 360 επιβάτες που επρόκειτο να ταξιδέψουν από Καβάλα για Λήμνο – Μυτιλήνη – Χίο – Βαθύ, ενημερώνονται και θα προωθηθούν στους προορισμούς τους με μέριμνα της εταιρείας».