Πολλά τα ερωτήματα που γεννιούνται από τη γενικόλογη ανακοίνωση του Δήμου Χίου για τα έργα για τα ΑμεΑ στο κέντρο της πόλης που θα στοιχίσουν 500.000€
Ανακοινώθηκε από το Δήμο Χίου η ένταξη του έργου «Δημιουργία υποδομών προσβασιμότητας και επισκεψιμότητας ΑΜΕΑ στα δημοτικά κτίρια και σε κοινόχρηστους χώρους πόλεως Χίου και προμήθεια ειδικού οχήματος μεταφοράς ΑΜΕΑ» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτη & Νήσοι Αιγαίου. Θετική βεβαίως κίνηση όταν γίνεται καθημερινά αντιληπτό, πως η πόλη μας δεν είναι και η πλέον φιλική στους πεζούς, στις μητέρες με καρότσι και ιδιαιτέρως στα άτομα με αναπηρία. Στενά πεζοδρόμια, κακοτεχνίες, αδιαφορία προς το συνάνθρωπο από τους οδηγούς οχημάτων και δικύκλων, είναι οι καθημερινές διαπιστώσεις των αναπήρων συμπολιτών μας, κάθε φορά που κινούνται σε δημόσιο χώρο. Οι ανεπαρκείς υποδομές, πέραν των σωματικών τραυματισμών που μπορεί να προκαλέσουν, πολλές φορές οδηγούν στον κοινωνικό αποκλεισμό, οπότε πράξεις που στοχεύουν στην ενθάρρυνση της κοινωνικότητας των ΑΜΕΑ κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Μία κυκλική διαδρομή, πολλά τα ερωτήματα
Η ανάγνωση της ανακοίνωσης όμως δημιουργεί ερωτιματικά: «Η εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου θα δημιουργήσει στην πόλη μια κυκλική διαδρομή, στην οποία θα μπορεί με ασφάλεια και άνεση να κινείται ένα αμαξίδιο, εξυπηρετώντας κοινωνικές δράσεις των ΑΜΕΑ στην πόλη». Ποιά είναι αυτή η κυκλική διαδρομή που κρατείται επτασφράγιστο μυστικό από τους πολίτες; Είναι έκπληξη από το δήμο Χίου ή αποτελεί άλλη μια περίπτωση έργου «βλέποντας και κάνοντας» που προχωράει χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό; Ποιό είναι το μήκος της και από ποιά σημεία θα διέρχεται; Θα αποτελέσει «πιλότο» για την προσβασιμότητα σταδιακά όλης της πόλης, ή θα παραμείνει μια νησίδα στην αφιλόξενη προς τους πεζούς πόλη; Η επιλογή της διαδρομής έγινε σε συννενόηση με τους συλλόγους ΑΜΕΑ, ή οι υπηρεσίες του δήμου, όρισαν μια διαδρομή χωρίς να προηγηθεί συνεννόηση ή έστω ενημέρωση προς τα συλλογικά όργανα των ΑΜΕΑ;
Πεζοδρόμηση της οδού Ζολώτα
Στην ίδια ανακοίνωση, διαβάζουμε για δυο ακόμα έργα που μάλλον δε συνδέονται με τις υποδομές για τη διευκόλυνση των ατόμων με αναπηρία: Τη πεζοδρόμηση της οδού Ζολώτα και τη κατασκευή νέων πεζοδρομίων στην οδό Στεφάνου Τσουρή (Ατσικής). Αναφέρει για την πεζοδρόμηση της οδού Ζολώτα: «Παράλληλα, με το έργο αυτό θα πλακοστρωθεί η οδός Ζολώτα που συνορεύει με το 1ο Γυμνάσιο και το 11ο Δημοτικό Σχολείο Χίου και θα πεζοδρομηθεί, προκειμένου να τονιστούν τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά των σχολείων αυτών». Για ποιόν τονισμό των ιδιαίτερων αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών των δυο σχολείων αναφέρεται η ανακοίνωση; Εκείνων που καταστράφηκαν κατά την ανακαίνιση του 1ου Γυμνασίου, όπως τα αυθεντικά αετώματα ή η λιθοδομή του που επιχρίστηκε ξανά, ενώ σε παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες ήταν ορατή ή για τα κρυμμένα στοιχεία κάτω από τα επιχρίσματα και τα προσκτίσματα του 11ου δημοτικού (Αστική Σχολή); Τουλάχιστον ας προβλεφθεί μέχρι την παράδοση του έργου, η συντήρηση των «ταλαιπωρημένων» βοτσαλωτών των δυο σχολείων και ιδιαίτερα του πεζοδρομίου του 1ου γυμνασίου.
Πεζοδρόμια στην Ατσικής
Για τα πεζοδρόμια τέλος, της Στεφάνου Τσουρή αναφέρει τα εξής: «Επιπρόσθετα, θα δημιουργηθούν πεζοδρόμια ικανού πλάτους επί της οδού Στεφ. Τσουρή (πρώην Ατσικής) από τη συμβολή με την οδό Απλωταριάς μέχρι την εκκλησία του Αγ. Ιωάννη Θεολόγου». Η έκφραση «ικανού πλάτους» δεν είναι αφηρημένη έννοια και έχει οριστεί από το αρμόδιο υπουργείο στα 2,05 μέτρα (από τα οποία 1,50μ. ελεύθερο για την κίνηση των πεζών). Έχουν ληφθεί υπόψιν οι ανάγκες ασφαλούς κίνησης και των ΑΜΕΑ στο σχεδιασμό των νέων πεζοδρομίων, ή θα γίνει προσπάθεια να ενταχθούν σε αυτά όλες οι χρήσεις (φωτισμός, στάθμευση οχημάτων κ.α) όπως συνέβη στη Ροδοκανάκη ή στην Καλαμπόκα, με αποτέλεσμα τμήματα πεζοδρομίου ακατάλληλα για την κίνηση αμαξιδίων; Αναμένουμε τις απαντήσεις των αρμοδίων φορέων.
Συζήτηση1 σχόλιο
Το παρκάρισμα
Εννοείται πως για να γίνει σωστή δουλειά στην Ατσική, με «ικανού πλάτους» πεζοδρόμια, πρέπει να απαγορευτεί το parking των οχημάτων αριστερά και δεξιά της οδού, τουλάχιστον μέχρι τον Άγιο Ιωάννη Θεολόγο. Και τώρα ακόμη, με τα στενά πεζοδρόμια, η κυκλοφορία πεζών αλλά και αυτοκινήτων στην Ατσική είναι προβληματική. Για τη στάθμευση των οχημάτων μπορεί να χρησιμοποιηθούν άλλοι χώροι στην ευρύτερη περιοχή .