Για 5η χρονιά, οι νεκροί και αγνοούμενοι στη Μεσόγειο έχουν ξεπεράσει τους 1.000
Τους πρώτους έξι μήνες του 2018, 45.700 αιτούντες άσυλο και μετανάστες έφτασαν στις ακτές της Ευρώπης διασχίζοντας τη Μεσόγειο, κάτι που αποτελεί μεγάλη μείωση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Σε σύγκριση με την κορύφωση των αφίξεων το πρώτο εξάμηνο του 2016, ο αριθμός αυτός είναι πέντε φορές μικρότερος και αντιστοιχεί στα νούμερα της περιόδου πριν το 2014.
Όμως παρά την μείωση αυτή, άνδρες, γυναίκες και παιδιά εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα και αναλογικά σε μεγαλύτερους αριθμούς. Μέχρι στιγμής το 2018, για πέμπτη συνεχή χρονιά, οι νεκροί και αγνοούμενοι έχουν ξεπεράσει δυστυχώς τους 1.000, παρόλο που έχει μειωθεί ο αριθμός των ανθρώπων που διασχίζουν τη Μεσόγειο με κατεύθυνση την Ευρώπη. Μόνο τον Ιούνιο, ένας στους 7 ανθρώπους έχασε τη ζωή του στη προσπάθειά του να διασχίσει την Κεντρική Μεσόγειο, σε σύγκριση με έναν στους 19 τους πρώτους έξι μήνες του έτους και έναν στους 38 την ίδια περίοδο του 2017.
Ο μεγάλος αριθμός των νεκρών καταδεικνύει την επείγουσα ανάγκη για ενίσχυση της δυνατότητας έρευνας και διάσωσης στην περιοχή. Παρόλα αυτά και ενώ σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας, υπάρχει υποχρέωση ανταπόκρισης σε καταστάσεις όπου άνθρωποι βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα, υπάρχει ένα γενικότερο κλίμα τουλάχιστον αποθάρρυνσης και αποτροπής των πλοίων να ανταποκριθούν σε κλήσεις επείγουσας βοήθειας. Κυριότερη αιτία είναι ο φόβος περί μη άδειας αποβίβασης στην ξηρά των διασωθέντων. Γι’ αυτό οι ΜΚΟ, που διαδραματίζουν έναν κρίσιμης σημασίας ρόλο στη διάσωση ανθρώπων που κινδυνεύουν στη θάλασσα, έχουν εκφράσει ανησυχίες για τους περιορισμούς που έχουν τεθεί στην ικανότητά τους να διεξάγουν επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, που απορρέουν από τον περιορισμό των κινήσεών τους και την απειλή πιθανών νομικών ενεργειών. Από τον Ιανουάριο ως τον Απρίλιο φέτος διεξήγαγαν περίπου το 40% των επιχειρήσεων διάσωσης όσων ανθρώπων αποβιβάστηκαν στην Ιταλία – συμπεριλαμβανομένων αυτών που διασώθηκαν πρώτα από εμπορικά πλοία ή πλοία του ναυτικού και κατόπιν μεταφέρθηκαν σε σκάφη ΜΚΟ.