Για να μην γίνει η ζωή μας ποδήλατο, ας γίνει το ποδήλατο ζωή μας
Την Πρωτομαγιά ξεκίνησε ο φετινός διαγωνισμός «Με το ποδήλατο στη δουλειά», που σκοπό έχει να πείσει όλο και περισσότερους να χρησιμοποιούν το ποδήλατό τους για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, κάνοντας έτσι τις πόλεις πιο ανθρώπινες και την διάθεσή μας καλύτερη. H καμπάνια Bike to Work διοργανώνεται κάθε χρόνο σε δεκάδες χώρες του κόσμου και στην Ελλάδα από το 2011. Οι συμμετοχές από Χίο στο διαγωνισμό τα 4 προηγούμενα χρόνια ήταν ελάχιστες, φέτος μάλιστα μηδενικές, ωστόσο είναι ενθαρρυντικό ότι μέρα με τη μέρα αυξάνονται οι ποδηλάτες που χρησιμοποιούν το πιο ανέξοδο, το πιο οικολογικό και το πιο υγιεινό μέσο για να μετακινούνται στη δουλειά ή στο σχολείο τους.
Μπορεί η αύξηση της χρήσης των ποδηλάτων να οφείλεται στην οικονομική κρίση, μπορεί να οφείλεται στο ότι πλέον το ποδήλατο είναι μόδα. Όποια και να είναι η αιτία, η κυκλοφορία με ποδήλατο στους δρόμους της πόλης είναι μία πολύ ευχάριστη εξέλιξη. Τα τελευταία χρόνια, δύο είναι τα γεγονότα που σημάδεψαν την ποδηλατοκίνηση στο νησί μας: Η σύσταση του συλλόγου «Ποδηλάτες Χίου» που σε κάθε ευκαιρία διεκδικούν το ποδήλατο να αποκτήσει τη θέση που του αξίζει στην πόλη και η δημιουργία των πρώτων θέσεων parking για ποδήλατα στο κέντρο της πόλης. Όχι επειδή οι ελάχιστες θέσεις έλυσαν τα χέρια των ποδηλατών για το που θα δένουν τα ποδήλατά τους, αλλά κυρίως για συμβολικούς λόγους ως η πρώτη κίνηση εκ μέρους της πολιτείας για το ποδήλατο στη Χίο.
Για να μην γίνει η ζωή μας ποδήλατο
ας γίνει το ποδήλατο ζωή μας
Και εκεί που οι πιο αισιόδοξοι θεωρήσαμε ότι ωρίμασαν οι συνθήκες το ποδήλατο να αποκτήσει ένα σεβαστό μερίδιο των αστικών μετακινήσεων, παρατηρούμε ότι η φόρα του κόπηκε. Οι ποδηλατάδες αραίωσαν και αυτά που λέγονται για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού και της παράνομης στάθμευσης, έχουν να κάνουν με την καλύτερη αστυνόμευση και την δημιουργία parking για τα αυτοκίνητα και όχι με τον περιορισμό τους από το κέντρο της πόλης. Προφανώς η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί τις ώρες αιχμής στο κέντρο της πόλης, κατάσταση που θα επιδεινωθεί τους θερινούς μήνες, με τα αυτοκίνητα να γυρνάνε γύρω γύρω μέχρι να βρουν κάπου να παρκάρουν νόμιμα ή παράνομα, επιβάλει τη λήψη κάποιων μέτρων.
Ωστόσο, η δίκαιη ανακατανομή του αστικού χώρου προς όφελος του πεζών και του ποδηλάτου πρέπει να είναι στο επίκεντρο των συζητήσεων και να αποτελεί στόχο σε κάθε μελλοντικό σχεδιασμό του δημόσιου χώρου. Το ποδήλατο πρέπει να ανεβάσει ταχύτητα στη Χίο. Για ένα λιγότερο ενεργοβόρο μέλλον, για την εξοικονόμηση πόρων για υποδομές, για ένα καλύτερο περιβάλλον, για πιο υγιείς πολίτες, για τη δημιουργία μιας ελκυστικής πόλης για τους επισκέπτες της, για μια ανθρώπινη πόλη για όλους εμάς.