Το ΔΗΠΕΘΕ, ο Παρθένης, το Παντουκιός

1

γράφει ο Τέλης Τύμπας

Παρθένης

Με την ανάληψη της δημοτικής εξουσίας από την παράταξη Βουρνού κάποιες και κάποιοι προτείναμε να εξεταστεί προσεκτικά η σκοπιμότητα του έργου στον Παρθένη, πριν η κατάσταση γίνει μη αντιστρέψιμη. Η πρώτη και μεγαλύτερη έκπληξη που περιμένει όποιον μελετήσει το σχετικό υλικό είναι ότι η δημοτική αρχή Βουρνού, η οποία είχε εκλεγεί κάνοντας σημαία το ότι δεν θα ξεκινούσε ξανά έργο στη Χίο χωρίς αποδεδειγμένη σκοπιμότητα, αποφάσισε να ξεκινήσει την μεγάλη για την κλίμακα της Χίου αυτή επέμβαση χωρίς να υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας για το κυκλοφοριακό. Κι αυτό ενώ υποτίθεται ότι το έργο, ένας περιφερειακός δρόμος, αφορούσε το κυκλοφοριακό. Ο νέος δήμαρχος (Βουρνούς) είχε καταγγείλει σε προεκλογικό του βίντεο ότι ένα άλλο έργο, του πρώην δημάρχου (Λαμπρινούδης), το οποίο αφορούσε τα 1,4 εκατομμυρίων ευρώ για το Πρώτο Γυμνάσιο, είχε γίνει χωρίς δεδομένη σκοπιμότητα. Προχώρησε όμως ο ίδιος την επομένη της ανάληψης της δημοτικής εξουσίας σε ένα έργο 12 εκατομμυρίων ευρώ για το κυκλοφοριακό χωρίς να υπάρχουν «συστηματικές και αξιόπιστες μετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων» (αυτό δεν το λέω εγώ αλλά το αντιγράφω αυτούσιο από την πεπαλαιωμένη μελέτη στη βάση της οποίας ξεκίνησε το έργο στον Παρθένη). 12 εκατομμύρια για τεράστιους όγκους τσιμέντου με πολλαπλά δραματικές επιπτώσεις, στη βάση (αντιγράφω και πάλι) «μιας εκτίμησης» βασισμένη στο πόσα αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν γενικά στο νησί και πόσα διέρχονταν από την παραλιακή στο αεροδρόμιο. Και χωρίς ανάδειξη εναλλακτικών προτάσεων για το κυκλοφοριακό και σύγκριση με αυτές.

Δεν υπήρχαν λοιπόν οι συστηματικές κι αξιόπιστες μετρήσεις στο κυκλοφοριακό που θα δικαιολογούσαν το απρόβλεπτων συνεπειών τσιμέντωμα του Παρθένη με κόστος 12 εκατομμύρια (και βλέπουμε). Αντίθετα, αρκετά στοιχεία συνηγορούσαν στο ότι το έργο θα δημιουργούσε συγκεκριμένα κυκλοφοριακά προβλήματα. Καταρχήν με την αποκοπή Χώρας-Κάμπου σε ένα μεγάλο μήκος, από την παραλία μέχρι τον εσωτερικό δρόμο για τα νότια. Δεύτερον, με την υποχρέωση να διανύονται πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις από κατοίκους μιας ολόκληρης περιοχής επειδή ο νέος δρόμος δεν θα είναι διπλής κυκλοφορίας. Τρίτον, επειδή η τεράστια επέμβαση στον Παρθένη δεν είχε προωθηθεί ως μια απομονωμένη κυκλοφοριακή παρέμβαση, αλλά ως μέρος ενός περιφερειακού από την παραλιακή του Βροντάδου στον Παρθένη. Αυτός όμως ο ευρύτερος περιφερειακός έχει στο μεταξύ παραπεμφθεί στις καλένδες κι επομένως η όποια πεπαλαιωμένη εκτίμηση δεν ισχύει γιατί αναφερόταν σε κυκλοφορία σε έναν ευρύτερο περιφερειακό, όχι σε αυθαίρετα αυτονομημένα τμήματά του. Και τα πολύπλοκα προβλήματα με το κομμάτι στο Βροντάδο (που ο νέος δήμαρχος εκτιμούσε ότι θα επιλύονταν άμεσα) ήταν γνωστά όταν το έργο στον Παρθένη ξεκίνησε από τη δημοτική αρχή Βουρνού. Ακόμη δηλαδή κι αν η νέα δημοτική αρχή Βουρνού είχε στα χέρια της (που δεν είχε) κάποια στοιχειωδώς επαρκή μελέτη σκοπιμότητας για το κυκλοφοριακό, αυτή θα αφορούσε σκοπιμότητα για το σύνολο ενός περιφερειακού.

Υποτίθεται ότι όλα έγιναν εκβιαστικά για να μη χαθούν τα 12 εκατομμύρια δημοσίου χρήματος που έπρεπε να διατεθούν υποχρεωτικά εντός ενός χρόνου, χωρίς ελαστικότητα. Κι όμως, ο Παρθένης δεν τελείωσε σε ένα χρόνο, παρά το ότι όσες/οι κινητοποιηθήκαμε πέρσι και μας δόθηκαν δεσμεύσεις για βελτιώσεις δεν προσφύγαμε στα δικαστήρια (κι έτσι αγνοηθήκαμε τελικά και οι δεσμεύσεις ξεχάστηκαν) για να μην καταστραφεί ο δήμος. Τα θυμήθηκα όλα αυτά γιατί ο κύριος Βουρνούς κι όσοι από την παράταξή του (και την παράταξη Λαμπρινούδη) ψήφισαν την περασμένη εβδομάδα να κλείσει το ΔΗΠΕΘΕ μας έλεγαν ότι δεν έχει αποδειχθεί η σκοπιμότητα που θα δικαιολογούσε να δοθούν 300 χιλιάδες ευρώ για να συνεχίσει και αναβαθμιστεί η λειτουργία του. Για να κλείσει το ΔΗΘΕΠΕ μετρήθηκε μέχρι και το τελευταίο ευρώ δημοσίου χρήματος. Ζητήθηκαν ακριβέστατες και συστηματικότατες μετρήσεις. Σε αντίθεση με αυτό που έγινε για να ξεκινήσει η επέμβαση των 12 εκατομμύριων ευρώ με το τείχος τσιμέντου στον Παρθένη, κόστους 40 περίπου ΔΗΠΕΘΕ. Παρότι έλειπε η στοιχειώδης απόδειξη της σκοπιμότητας.

Μικρότερες αλλά όχι ανύπαρκτες και οι ευθύνες του κυρίου Κάρματζη, του αντιπεριφερειάρχη, ο οποίος σιωπά. Κι επειδή είναι πλέον στη δική του δικαιοδοσία το επίσης αμφιβόλου σκοπιμότητας κυκλοφοριακό έργο της γέφυρας στο Παντουκιός, για το οποίο δεν αδιαφορεί υποθέτω αλλά προσπαθεί, να θυμίσω ότι αφορά 4 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή 13 και βάλε ΔΗΠΕΘΕ. Στο απυρόβλητο τα 40 ΔΗΠΕΘΕ που γίνονται τσιμέντο στον Παρθένη χωρίς αποδεδειγμένη σκοπιμότητα, τα 12 στο Παντουκιός, τα αμέτρητα σε εγχειρήματα ημιτελή, χωρίς καμία σκοπιμότητα, τα οποία έχουν καταστήσει το νησί ένα μουσείο ημιτελών έργων. Και μη μου πείτε ότι η απόδειξη της σκοπιμότητας ως προς τη δαπάνη χρημάτων του δημοσίου δεν πρέπει να αφορά ομοιόμορφα όλα τα δημόσια κονδύλια (του δήμου, της περιφέρειας, της ελληνικής κυβέρνησης ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης).

Εύκολο το ανάθεμα στον κόσμο των καλλιτεχνών για ανεπαρκή σκοπιμότητα. Για την ατεκμηρίωτη σκοπιμότητα έργων με πολλαπλάσιους προϋπολογισμούς που τυχαίνει οι πρωταγωνιστές να είναι εργολάβοι, σιωπή.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Συζήτηση1 σχόλιο

  1. ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ

    Να πούμε και ότι με τόσους αχρείαστους περιφερειακούς τα χωριά μας θα απομονωθούν εντελώς. Και να μου το θυμηθείτε, ο δρόμος στον Παρθένη ΔΕΝ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΠΟΤΕ.

Άφησε σχόλιο