Μνημόνιο = Από 2 πλοία ανά 1 ημέρα σε 1 πλοίο ανά 2 ημέρες

3

Οι ευθύνες των βουλευτών και των αυτοδιοικητικών για την δραματική μείωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων που εξυπηρετούν τη Χίο

του Τέλη Τύμπα

Το πρόβλημα

Όλοι νομίζω οι πολίτες του νησιού παρακολουθούμε με ιδιαίτερη ανησυχία τη δημόσια διατύπωση σεναρίων που αναφέρονται σε άμεση μείωση των δρομολογίων της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Πειραιά-Χίος, από 6 σε 4 και ίσως και 3 την εβδομάδα. Αυτό θα σημαίνει μείωση μέχρι και κατά 25% των δρομολογίων από την αρχή των μνημονίων (από σύνολο 12 σε σύνολο 3 δρομολόγια εβδομαδιαίως, δηλαδή από 2 περίπου πλοία ανά 1 ημέρα σε 1 περίπου πλοίο ανά 2 ημέρες). Την ίδια στιγμή που έχουν μειωθεί τα αεροπορικά δρομολόγια, που έχουν αυξηθεί δραματικά οι τιμές των εισιτηρίων σε αεροπλάνα αλλά και πλοία, που κάποιοι τολμούν να διατυπώνουν προτάσεις ακόμη και για κλείσιμο του αεροδρομίου της Χίου (και μόνο η διατύπωσή τους, είναι ιδιαίτερα ανησυχητική—ανεξάρτητα από την πιθανότητα να υλοποιηθούν). Αντί για ανταγωνισμό που θα έφερνε αναβάθμιση υπηρεσιών, καλύτερες τιμές και πυκνότερα δρομολόγια, η Χίος απειλείται πλέον με μια αδιανόητη συγκοινωνιακή απομόνωση, με ολέθριες συνέπειες σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής.

Οι βουλευτές

Οι πολίτες του νησιού έχουμε όλοι τις ευθύνες μας. Κάποιοι επειδή δεν καταφέραμε ενδεχομένως να είμαστε πιο πειστικοί στα επιχειρήματά μας ή πιο ευρηματικοί στις δημοκρατικές μας κινητοποιήσεις και άλλες παρεμβάσεις. Εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι μάλλον υπήρχε περιθώριο για κάτι περισσότερο. Η βασική όμως πολιτική ευθύνη ανήκει -νομίζω θα συμφωνήσουμε όλοι- στους ανθρώπους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ του νησιού. Δεν υπαινίσσομαι ότι έχουν κακή πρόθεση. Ένας τέτοιος υπαινιγμός δεν είναι άλλωστε αναγκαίος για το επιχείρημά μου. Μου αρκεί για να εξηγήσω τη συμπεριφορά τους η αναφορά σε αδυναμία έγκαιρου απεγκλωβισμού τους από πολιτικές και ιδεολογίες που μοιράστηκαν το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ (π.χ. νεοφιλελευθερισμός ή/και λαϊκισμός, με τη σχετική διαίρεση εργασίας μεταξύ των δύο ιδεολογιών ανάλογα με τα περικείμενα).

Μήνες τώρα ενημερώναμε κάποιοι για τον κίνδυνο για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις της Χίου μετά  την ψήφιση νόμου που θα επέτρεπε σε κάποιους ακτοπλόους να κερδοφορούν το καλοκαίρι με μεγάλα και νέα πλοία, τα οποία όμως θα είχαν πλέον και νομικά το δικαίωμα να αποσύρουν το χειμώνα. Ο κύριος Μουσουρούλης της ΝΔ, με την ιδιότητα μάλιστα του Υπουργού Ναυτιλίας, επέμεινε και πέρασε το νόμο. Ενώ την κυβέρνησή του στήριζε ο κύριος Τριαντάφυλλος του ΠΑΣΟΚ. Με τη στάση τους συνέβαλαν εκτιμώ, δυστυχώς, σε ενθάρρυνση σχεδιασμών για υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων τη χειμερινή περίοδο (και ενδεχομένως και για την εαρινή και την φθινοπωρινή). Με τη συμφωνία τους ή, αν προτιμάτε, την αμφισημία τους ή και την αμηχανία τους ως προς την παραχώρηση του αερολιμένα στο ΤΑΙΠΕΔ, άνοιξαν το δρόμο για την απαξίωσή του και επέτρεψαν να καλλιεργηθούν ιδέες για κλείσιμό του. Άλλωστε οι ίδιοι είναι που είχαν διαβεβαιώσει ότι δεν θα παραχωρηθεί το κεντρικό λιμάνι στο ΤΑΙΠΕΔ. Ενώ τελικά ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του μισού λιμανιού για 40 χρόνια τρέχει στη δεύτερη φάση. Και είναι επτασφράγιστο μυστικό ακόμη και τα ονόματα των υποψηφίων να το εκμεταλλευθούν, για άγνωστο στην κοινωνία της Χίου ποσό, για τέσσερις δεκαετίες.

Ανησυχώ ότι η αδυναμία τήρησης των διαβεβαιώσεων-δεσμεύσεων των δύο βουλευτών της Χίου θα κάνει κακό στον τόπο. Κι αυτό ανεξάρτητα από το αν έπεσαν έξω ή είπαν ψέματα (μένω στο πρώτο, καθώς το επιχείρημά μου δεν χρειάζεται να υιοθετήσω το δεύτερο—και για να μην παρεξηγηθώ, δεν μου δίνουν την εντύπωση ανέντιμων ανθρώπων, με την ιδεολογία τους και τον τρόπο που επενεργεί στην πολιτική τους διαφωνώ).

Οι αυτοδιοικητικοί

Η κριτική είναι προϋπόθεση για να κατανοηθούν σφάλματα, ώστε να μην επαναληφθούν. Μια ισορροπημένη κριτική οφείλει νομίζω να προσδιορίσει τις ευθύνες και του εκλεγμένου δημάρχου Χίου, ο οποίος φαίνεται να αμφιταλαντεύεται  πολιτικά ως προς τη σχέση του με το κόμμα που υποστήριξε την εκλογή του. Αν ισχύει αυτό που γράφτηκε προχθές στον τοπικό τύπο (και δεν έχει υπάρξει σχετική διάψευση), ανανέωσε πρόσφατα την εμπιστοσύνη του στο κόμμα αυτό με δημόσια δήλωση υπέρ μιας κεντροαριστεράς που θα έχει ως βασικό πυλώνα της το ΠΑΣΟΚ. Όπως και κάθε πολίτης της Χίου, ενημερώθηκε από κάποιους από εμάς έγκαιρα και αναλυτικά για την επαπειλούμενη καταστροφή. Αναγνωρίζοντας την κομβική σημασία του θεσμού που εκπροσωπεί, προσπαθήσαμε να του επικοινωνήσουμε την εκτίμησή μας για την κρισιμότητα των διακυβευμάτων ως προς τις συγκοινωνίες και τις συγκοινωνιακές υποδομές. Αλλά και, γενικότερα, ως προς την πρωτοφανή απαξίωση του θεσμού του δημάρχου από μια κεντρική εξουσία που αποσπά και εκποιεί φιλέτα από τον τόπο του, χωρίς να ρωτήσει ούτε αυτόν, ούτε το δημοτικό συμβούλιο, ούτε και τους δημότες.

Νομίζω ότι δεν αδικεί τον κύριο Λαμπρινούδη η εκτίμηση ότι απορροφήθηκε στην προσπάθεια να προωθήσει τα σχέδιά του για ένα μεγάλο νέο λιμάνι. Εξαντλώντας έτσι τον πιο βασικό έναντι του ΤΑΙΠΕΔ, δυνάμει, θεσμό της Χίου σε μια ανεπιτυχή (σίγουρα ως προς τις πραγματικότητες της συγκυρίας) στόχευση. Οι περιστάσεις απαιτούσαν άμεσο αναπροσανατολισμό της πολιτικής ισχύος που είχε στα χέρια του ως ο πρώτος δημότης μεταξύ ίσων. Δεν παρατήρησα κάποιον τέτοιον αναπροσανατολισμό. Πριν τα νέα και μεγαλύτερα λιμάνια, χρειάζεται κύριε δήμαρχε να υπάρχουν πλοία που θα τα χρησιμοποιούν, χρειάζεται να υπάρχουν επαρκή ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Τι να τα κάνουμε τα μεγαλύτερα λιμάνια αν χάσουμε τα πλοία; Και πριν εξαντληθεί η αυστηρότητά σας σε όσους δεν έχουν ακόμη καταφέρει να βρουν μια νέα στέγη λόγω επέκτασης του αεροδρομίου που τους παίρνει τα σπίτια (επειδή δεν επαρκούν τα χρήματα των απαλλοτριώσεων, επειδή λόγω ηλικίας ή άλλων ιδιαίτερων δυσκολιών δεν μπορούν να κινηθούν γρήγορα, λόγω ψυχολογικών προβλημάτων που παράχθηκαν ενόψει της προοπτικής μετακίνησης, κτλ), θα ήταν νομίζω πιο συμβατό με τις ανάγκες των καιρών να είστε όσο πιο αυστηρός γίνεται με το ΤΑΙΠΕΔ και την μνημονιακή εξουσία, στον αγώνα για να μην υποβαθμίσουν το αεροδρόμιο (και θυμίζω ότι είναι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ αυτοί που εισηγούνται το κλείσιμό του). Γιατί αναβαθμισμένο αλλά κλειστό αεροδρόμιο δεν έχει νόημα κύριε δήμαρχε (κι αν κλείσει το αεροδρόμιο θα είναι αδιαμφισβήτητα άδικο το ξεσπίτωμα ανθρώπων και αδικαιολόγητες οι αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ιστορική ταυτότητα της περιοχής).

Ο πολιτικός χώρος που υποστηρίζω, υιοθετώντας τις προτάσεις σημαντικών φορέων του νησιού, πρότεινε στον κύριο δήμαρχο να υπάρξει έγκαιρη αντιπαράθεση στους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ, με άμεση προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας αλλά και με αξιοποίηση κάθε μορφής δημοκρατικής πολιτικής κινητοποίησης (όπως άλλωστε γίνεται αλλού, με πρωτοβουλία άλλων δημάρχων). Αυτός προτίμησε να καθηλωθεί η κοινωνία της Χίου αναμένοντας κάποια διαπραγμάτευση με τον κύριο Σταυρίδη του ΤΑΙΠΕΔ. Ο οποίος όμως, όπως πολύ καλά γνωρίζει όλη η Ελλάδα, άλλους προορισμούς είχε κατά νου. Τελειώνει και η δεύτερη φάση της εκποίησης του μισού σχεδόν κεντρικού λιμένα και η διαπραγμάτευση που μας υποσχέθηκε δεν έχει λάβει χώρα. Στην ίδια γραμμή της αδύνατης διαπραγμάτευσης εγκλωβισμένοι (και εγκλωβίζοντες την κοινωνία της Χίου) και ο αντιπεριφερειάρχης Χίου κύριος Γανιάρης, αλλά και ο βουλευτής κύριος Τριαντάφυλλος, όλοι εκλεγμένοι με το ΠΑΣΟΚ. Δυστυχώς, εκούσια ή ακούσια (δεν έχει σημασία ως προς το αποτέλεσμα), χαρίστηκε πολύτιμος χρόνος σε όσους σχεδιάζουν την απομόνωση του νησιού από θάλασσα και αέρα (ή αδιαφορούν για την απομόνωση αυτή).

Η ανάγκη κινητοποίησης

Είναι γνωστό ότι συμμετέχω σε ένα πολιτικό χώρο που δεν έμεινε στις προειδοποιήσεις για τα αποτελέσματα μιας κακής πολιτικής αλλά έχει ήδη καταθέσει την αντιπρότασή του. Για μια συνολική και ρεαλιστική αντιμετώπιση του ζητήματος των συγκοινωνιακών υποδομών και των συγκοινωνιών του νησιού. Αν ισχύουν όσα ισχυρίστηκα παραπάνω, θεωρώ απόλυτα δικαιολογημένο να διεκδικεί την πολιτική υποστήριξη της πλειοψηφίας των πολιτών του νησιού. Για να τους κινητοποιήσει και να κινητοποιηθεί από αυτούς, σε έναν δύσκολο αλλά καλό αγώνα για την αποτροπή ακραίων σχεδιασμών, που μπορεί να βολεύουν ελάχιστους αλλά είναι επικίνδυνοι για τις ανάγκες των πολλών.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Συζήτηση3 Σχόλια

  1. Χρήστος Κ.

    Μία μικρή διόρθωση. Μείωση κατά 25% του 12 σημαίνει 9 και όχι 3 (αυτό θα ήταν 75%). Άρα υποθέτω ότι εννοούσατε μείωση ΣΤΟ 25% των αρχικών δρομολογίων.

  2. Β. Χαρίτος

    Το ζήτημα της τιμής των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι μεγάλο, όμως πέραν από αυτό πρέπει να σκεφτόμαστε όλοι πως η Χίος είναι νησί και έχει μόνο δύο τρόπους συγκοινωνίας με την υπόλοιπη Ελλάδα: 1ον Ακτοπλοϊκή και 2ον Αεροπορική. Ενώ για παράδειγμα η Αλεξανδρούπολη (το αεροδρόμιό της προτάθηκε να κλείσει, όπως της Χίου) εν δυνάμει συγκοινωνεί με την υπόλοιπη Ελλάδα με: οδική, αεροπορική, ακτοπλοϊκή, σιδηροδρομική σύνδεση. Η παραμικρή αλλαγή στην συγκοινωνία του νησιού καθιστά τους κατοίκους του νησιού πολίτες Β κατηγορίας.

Άφησε σχόλιο