γράφει ο Σιδερής Τσούρος
Υπήρξαν πολλοί που υποστηρίζουν ότι η Χίος δεν πρέπει και δεν μπορεί να υποστηρίξει μαζικό, βιομηχανοποιημένο τουρισμό αλλά πρέπει να στραφεί σε άλλες εξίσου αποδοτικές μορφές εναλλακτικού τουρισμού. Ήρθε να προστεθεί η παράμετρος του προσφυγικού ζητήματος, η οποία με τρόπο πια αντικειμενικό διαγράφει κάθε δυνατότητα για προσέλκυση μαζικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια. Γιατί ακόμη και αν υποθέσουμε ότι το προσφυγικό λυνόταν σε 2-3 χρόνια, οι αδυσώπητοι νόμοι της αγοράς λένε ότι εάν οι πελάτες εγκαταλείψουν ένα μαγαζί, δύσκολα επιστρέφουν ή έστω με μεγαλύτερη δυσχέρεια.
Ακόμη και επενδύσεις που είχαν προγραμματιστεί (όπως η αμφιλεγόμενη τουριστική μονάδα στην περιοχή των Κεραμείων) είναι αμφίβολο το πότε ή και εάν τελικά θα υλοποιηθούν. Κανείς δεν πετά τα εκατομμύριά του σε μία αμφίβολη επένδυση και σε μία πτωτική αγορά και ειδικά όταν πρόκειται για ομάδα επενδυτών.
Η στροφή στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού είναι πλέον αναπόφευκτη ή καλύτερα όρος επιβίωσης για την περίπτωση της Χίου. Ο ειδικός τουρίστας δεν παρασύρεται το ίδιο εύκολα από τις μόδες ή και τις φοβίες της αγοράς. Ταυτόχρονα αποτελεί ακριβό τουρισμό που αποδίδει τα μέγιστα στις τοπικές κοινωνίες. Η αστική τάξη των Τούρκων επισκεπτών ήδη δείχνει σημάδια αναζήτησης οικοτουριστικών δράσεων.
Η Χίος υποστηρίζει δράσεις αγροτουρισμού που πρέπει να αυξηθούν και να προσφέρουν αυθεντικό και άριστου επιπέδου τουριστικό προϊόν. Ο γεωτουρισμός, που επίσης είναι μορφή τουρισμού διαδεδομένη σε τουρίστες υψηλού εισοδήματος, αποτελεί ισχυρό αλλά αναξιοποίητο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που πρέπει να αναδειχθεί. Τα δίκτυα μονοπατιών, η ανάδειξη και ολοκλήρωση της Natura 2000, οι ιδιαιτερότητες της χλωρίδας και τα ήδη αναγνωρίσιμα Μαστιχοχώρια με τον Κάμπο μπορούν να σχηματίσουν ένα μοναδικά πυκνό δίκτυο οικοτουριστικών δράσεων και το κυριότερο, με ποικιλότητα, σε ένα σχετικά καλά διατηρημένο φυσικό περιβάλλον.
Ίσως η τρέχουσα κατάσταση να αποτελεί και μοναδική ευκαιρία για ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό. Αρκεί να αποτελέσει προϊόν ανοιχτού διαλόγου και ειλικρινούς ενημέρωσης των επαγγελματιών του κλάδου για τις προκλήσεις και ευκαιρίες που παρουσιάζονται ώστε να απαλυνθούν οι συνέπειες της κατάρρευσης του μαζικού τουρισμού στα νησιά.